Pandangan
Semesta @ Tasawwur Tamadun Islam
Pandangan Semesta
Ketuhanan
Wajib dimiliki oleh setiap insan. Tuhan dalam Islam ialah
Allah. Tuhan dianggap sebagai Pencipta kepada semua makhluk. Kewujudan Tuhan
dalam Islam adalah pasti dan semua benda yang wujud tidak boleh ada dengan
sendiri melainkan adanya Pencipta iaitu Allah.
Pandangan Semesta
Manusia
Untuk mengetahui hakikat manusia persoalan pada diri
seperti siapakah kita, dari mana kita datang dan ke mana kita akan pergi.
Manusia adalah salah satu makhluk ciptaan Allah yang mempunyai jasad
(pancaindera), roh (nyawa) dan akal (otak). Manusia pertama diciptakan ialah
Adam a.s. yang dijadikan dari tanah, diikuti isterinya Hawa. Dari keduanya
inilah lahir umat manusia dan berkembang menjadi pelbagai bangsa dan warna
kulit. Manusia datang dari Tuhan yang menjadikan dan kepada-Nya juga kita akan
kembali.
Pandangan Semesta
Masyarakat
Masyarakat merupakan unsur terpenting dalam pembinaan
tamadun kerana fitrah manusia yang lemah dan memerlukan pertolongan daripada
orang lain. Untuk merealisasikan fungsi sebagai khalifah Allah di bumi
melaksanakan Ainar Makruf ( mengajak melakukan kebajikan ) dan Nabi Mungkar ( melarang melakukan kejahatan
) setiap anggota masyarakat mempunyai hak dan tanggungjawab terhadap ahli
masyarakatnya.
Prinsip
Tamadun Islam
Memelihara Agama, kesucian agama Islam perlu dijaga
dengan tidak melakukan sesuatu yang boleh merosakkan agama seperti amalan
syirik, khurafat dan murtad. Memelihara nyawa, Islam tidak membenarkan kita
menyerang orang lain hingga menyebabkan kematian atau kecederaan. Seseorang itu
wajib mempertahankan diri sehingga ke akhir hayatnya. Memelihara Akal, akal
yang dianugerahkan. Allah wajib dijaga dengan baik. Islam melarang memakan atau
minum sesuatu yang boleh menyebabkan rosak akalnya, sama ada mabuk atau gila.
Memelihara Maruah dan Keturunan, Islam mengajarkan umatnya menjaga maruah dan
keturunan dengan tidak melakukan apa yang boleh menjatuhkan nama baik diri dan
keluarga. Memelihara Harta, hendaklah dijaga dari kerosakan dan kehilangan
termasuk pembaziran dan perjudian. Islam melarang pencerobohan ke atas harta
orang lain seperti mencuri, memeras.
Matlamat
Pandangan Semesta Islam
Hubungan Manusia dengan Allah, antara fitrah yang ada dalam
diri manusia ialah mengakui adanya kuasa ghaib iaitu Tuhan dan manusia
mengenali Tuhan melalui Rasul. Kebangkitan Nabi Muhammad SAW untuk mengeluarkan
amalan hidup yang berpaksikan kesyirikan kepada amalan ketauhidan.
Hubungan Manusia dengan Manusia, Islam mengaturkan
perhubungan sesame manusia dengan menurunkan peraturan dan undang-undang yang
tertentu demi menjamin keselamatan dan kesejahteraan manusia itu sendiri.
Justeru itu, kesempurnaan masyarakat hanya dapt disempurnakan dengan adanya
sifat tolong-menolong, kerjasama dan perpaduan antara orang Islam dan bukan
Islam.
Hubungan Manusia dengan Alam, Allah telah menetapkan
undang-undangnya iaitu dipanggil Sunnatullah. Alam ini disediakan kepada
manusia supaya manusia dapat merealisasikan konsep ibadat. Tugas manusia ialah
menjaga keindahan alam dengan tidak melakukan kerosakan dan pencemaran.
Pandangan
Semeste Tamadun Melayu (PSM)
PSM Zaman Pra-Islam, percaya kepada animism dan
dinamisme. Anamisme ialah percaya kepada tenaga yang ada dalam roh, jiwa dan
semangat. Dinamisme ialah percaya kepada tenaga yang ada dalam roh, jiwa dan
semangat dalam diri manusia, haiwan dan tumbuhan boleh mendatangkan kesan baik
dan buruk kepada manusia. Percaya kepada roh nenek moyang dinamakan Hyang ( poyang/moyang ) dipercayai masih
berada di keliling dan dapat member tenaga yang kuat untuk mempengaruhi mereka
iaitu perlu dipuja dan disembah.
PSM Zaman Hindu-Buddha, dengan kedatangan agama
Hindu-Buddha ke rantau Melayu, upacara penyembahan menjadi lebih tersusun dan formal.
Namun kesan ini hanya dirasai oelh golongan bangsawan dan atasan dan tidak
menyerap masuk ke lapisan bawahan yang masih mengamalkan animisme dan
dinamisme. Membesarkan dewa-dewa melalui konsep dewaraja yang dikaitkan dengan
status raja sebagai penjelmaan dewa dan kedudukan raja dikukuhkan melalui
upacara keagamaan. Sistem kasta sedikit sebanyak menular dalam sistem sosial
masyarakat Melayu yang menyebabkan jurang perbezaan antara golongan raja,
bangsawan, agama, rakyat biasa.
PSM Zaman Islam, sebelum kedatangan Islam, PSM berpusat
kepada manusia (man-centered).
Kedatangan Islam pada abad ke-15 telah mengubah kepercayaan, corak hidup dan
memantapkan PSM dan berlaku pentakrifan semula tentangnya. Konsep Tauhid
mencakupi tawhid Rububiyyah iaitu
percaya Tuhan yang Esa sebagai pencipta, pemilik dan pentadbir yang tunggal
bagi ala mini dan tawhid Uluhiyyah
yang mengesakan Tuhan, tempat tumpuan, pengabdian, permintaan dan doa. PSM
telah berubah kepada berpusat kepada manusia (man-centered) dan juga kepada Tuhan (God-centered) serta meyakini
bahawa Allah SWT Yang Maha Berkuasa. PSM dibentuk berasaskan kepada hablumminallah iaitu hubungan manusia
dengan Allah dan hablumminannas iaitu
hubungan manusia dengan manusia.
The Perfect Casino: Top Offers & Bonuses at
ReplyDeleteThe Best Casino bsjeon.net Offers. Casino Bonuses & Promotions. With septcasino an emphasis https://deccasino.com/review/merit-casino/ on casino games, the gri-go.com gambling https://septcasino.com/review/merit-casino/ industry is expected to explode