Sejarah
interaksi tamadun Melayu dan tamadun China
Zaman Pra-penjajah
Barat
Hubungan China dengan Alam Melayu wujud sejak zaman
Dinasti Han (140-117 S.M.). Pemerintahan Dinasti Tang (618-907M) telah
mewujudkan hubungan diplomatik dengan negara luar melalui jalan laut dari Alam
Melayu seperti Semenanjung Tanah Melayu,
Srivijaya, Jawa. Hubungan paling gemilang ialah antara Kesultanan Melaka dan
Dinasti Ming dalam abad ke-15. Persahabatan antara Melaka dan China wujud
apabila Laksamana Cheng Ho seorang utusan Raja China sampai di Melaka pada
tahun 1403. Parameswara membalas dengan satu perutusan ke China pada tahun
1405. Interaksi antara tamadun Melayu dengan China tidak banyak meninggalkan kesan
mendalam ke atas tamadun Melayu. Ini kerana kedatangan China tidak didorong
oleh perasaaan hegemoni malah saling hormat-menghormati.
Zaman Penjajahan
Barat
Sebelum kedatangan
British, masyarakat Cina terlalu kecil dan terlibat dalam bidang perniagaaan,
jumlah mereka membantah ramai setelah Inggeris ambilalih Pulau Pinang dan
Singapura serta penubuhan Negeri-Negeri Selat. Kebanyakan mereka berasal dari
wilayah Kwangtung dan Tukuin, Amoy, Sen-Yu, Hok-Chiu, Eng Chon dan lain-lain.
Mereka terlibat dalam sector perlombongan di Lukut, Sungai Ujong, Larut Kelang
dan Kuala Lumpur dan orang Cina bekerja di lading lada dan gambir setelah
dibawa masuk ke Johor melaui system Kangchu. Namaun dari segi interaksi dan
pengaruh budaya antara masyarakat Cina dan Melayu terdapat jurang yang luas
kerana dasar perintahan Inggeris yang memisahkan penempatan antara kaum. Orang
Cina ditempatkan di Bandar yang merupakan kawasan yang berdikari dengan
penduduknya tidak perlu berinteraksi dengan oprang luar untuk kelangsungan hidup
mereka.
Kesan interaksi
Tamadun China dalam Tamadun Melayu
Bahasa dan Kesusasteraan :
Bakmi, me, mesua, cincau, taugeh, kekwa, koyok, gincu,
Loting, pangkin, loceng, apek, nyonya, taukeh, kongsi, kicak dan lain-lain.
Budaya dan kesenian : kemunculan komuniti Baba dan Nyonya
di Melaka dan komuniti Cina peranakan di Kelantan.
Sejarah
Tamadun Melayu dan Tamadun India
Zaman Pra-penjajah
Barat
Awalnya, pengaruh India mula sampai di Langkasuka,
Kedah,Kuala Selinsing dan Tanah Merah di Semenajung, Kam-to’-li di Sumatera,
Tamura di Jawa. Kesultanan Melayu Melaka, pedagang India merupakan golongan
pedagang yang utama. Mereka datang daripada pesisir Koromandel, Kalingga,
Benggala dan Gujerat. Ada yang tinggal menetap di Melaka dan sesetengahnya
berkahwin dengan wanita dari golonmgan bangsawan Melayu yang seterusnya
diterima dalam kalangan pembesar Melaka antaranya Tun Ali.
Zaman Penjajahan
Barat
Kedatangan dan
perpindahan orang India ke Semenanjung Tanah Melayu bermula abad ke-19 selepas
Perjanjian Inggeris-Belanda ditandatangani. Kebanyakan mereka orang Tamil dan
Telegu dari wilayah Andhra Pradesh dan bekerja sebagai buruh di lading tebu,
kopi dan teh. Pendatang India dari Ceylon dan Malayalee bekerja sebagai kerani,
pembantu hospital serta mengawas dan menyelia lading-ladang. Jumlah orang India
di Tanah Melayu semakin meningkat menjelang tahun awalabad ke-20. Mereka ini
berbeza dari pendatang pada zaman kesultanan Melaka yang lebih tinggi kelasnya.
Oleh itu, kesan mereka ke atas masyarakay dan budaya Melayu amat minimum.
Kesan Interaksi
Tamadun Melayu dengan Tamadun India
Bahasa dan Kesusasteraan Melayu
Berlaku pinjaman dari bahasa Sankrit dan bahasa Tamil
yang disesuaikan dengan fonologi,morfologi bahasa melayu. Contoh kata pinjaman
Sanskrit : bhumi – bumi ,bhakti – bakti , nagaram – negara. Contoh kata
pinjaman Tamil : kappal – kapal, mampalam – mempelam , ammaa – emak .
Kesusasteraan Melayu mendapat pengarut daripada India
contoh : Hikayat Seri Rama dan Mahabrata, lagenda Raja Suran dan sebagainya.
Institusi Pemerintahan dan Istiadat Raja-Raja Melayu
Institusi pemerintahan raja-raja Melayu diserapi konmsep
Hindu – Buddha dengan meletakkan legimitasi ke atas golongan pemerintahan
bangsawannya. Penggunaan nama gelaran pemerintahan atau pembesar negeri seperti
Sri Nara Diraja.
Adat Resam dan Hiburan.
Penmgaruh Hindu ketara dalam adat resam Melayi dalam
sioal kehamilan dan kelahiran serta upacara peminangan dan perkahwinan. Dalam
hiburan dapat dilihat melalui tarian dan muzik dalam masyarakat Melayu antaranya
ronggeng, bopria, wayang kulit dan mak yong.
Persamaan dan
Perbezaan Antara Tamadun
Teologi
Persamaan : semua ada konsep ketuhanan kecuali Buddha (
falsafah moral ). Ada doktrin dalam kitab suci – Islam ( al-Quran ), Hindu (
Veda ), Kristian ( New Testament ), Yahudi ( Old Testament ). Konsep karma :
pembalasan setimpal (Buddha dan Hindu).
Perbezaan : manifestasi ketuhanan pula Islam ( Tuhan Yang
Esa ), Kristian ( Triniti ), Hindu ( Politiesme ). Konsep ‘kelahiran semula’
hanya dalam agama Hindu.
Alam Sekitar
Persamaan : Islam,
Buddhisme, Kristian : pelihara alam sekitar sebagai anugerah Tuhan.
Perbezaan : tamadun tradisional melihat alam sebagai
suatu pasif hingga ianya disembah sebagai Divine Power namun tidak memusnahkan
alam.
Keluarga
Persamaan : keluarga merupakan unti asas pembentukan
masyarakat dalam setiap tamadun dan agama.
Perbezaan : konfucianisme pula merupakan pengabaian
terhadap keluarga bertentangan dengan keadilan. Pentingkan hubungan ‘li’ :
maharaja dengan rakyat, bapa dengan anak, abang dengan adik, suami dengan
isteri, kawan dengan kawan. Menurut Islam, kasih saying dan hormat-menghormati
berasaskan hak dan tanggungjawab.
Komuniti
Persamaan :
identity individu terbentuk daripada komunitinya seperti pandangan
semesta, pemikiran.
Perbezaan : menurut Islam, komuniti bukan hanya
kekeluargaan/kekerabatan namun sesame agama (ukhuwah). Tamadun India Awal,
system kassta yang rigid, upacara ‘sutti’. Komuniti Tamadun China, unit
keluarga lebih penting daripada komuniti. Pemusatan kuasa kepada bapa, system
kelas berasaskan pendidikan.
Kerajaan
Persamaan : moraliti dan akhlak asas kerajaan dan raja
gelaran tertinggi.
Perbezaan : menurut Islam, tiada pemisahan antara agama
dan politik, keadilan dan syurga prinsip utama. Tamadun Melayu, kesetiaan
kepada Raja, jangan menderhaka. Tamadun China, Confucius merupakan pemerintahan
berperanan seperti bapa kepada rakyat.
Ekonomi
Persamaan : berlangsung dalam konteks moral semesta /
universal moral.
Perbezaan : Buddha, hak kehidupan berasaskan ‘ Eight Fold
Path”. Islam, prinsip halal haram berasaskan akhlak. Contohnya, haramkan riba
kerana tidak berakhlak. Tamadun China, falsafah Konfusianisme yang pentingkan
golongan petani.
Pendidikan
Persamaan : asas membentuk peribadi dan sifat individu.
Transformasi dalaman mesti berlaku sebelum menguasai persekitaran luar.
Perbezaan : tamadun Islam, konsep tauhid asas kepada
transformasi dalaman manusia. Ajaran Buddha dan Hindu, transformasi sifat
dicapai menerusi proses mencari diri sendiri.
No comments:
Post a Comment