Definisi
Tamadun Menurut Islam
Ibn Khaldun dalam al-Muqaddimah
memfokuskan perkataan ‘umran yang
bermaksud kemajuan dan kemewahan dari dua aspek iaitu material dan spiritual, hadharah membawa maksud daerah, kota,
bandar dan tanah halaman yang dimajukan untuk mencapai satu tahap yang
kehadapan. Syed Muhammad Naquib al-Attas menerangkan keadaan kehidupan insane
bermasyarakat yang telah mencapai taraf kehalusan tatasusila dan kebudayaan
yang luhur bagi seluruh masyarakatnya. Tamadun Islam berasaskan kepada
unsur-unsur spiritual (al-Quran dan al-Hadis) telah didirikan bermula dari
penurunan wahyu yang pertama.
Matlamat
Tamadun Islam
Agama sebagai satu cara hidup dengan mencapai konsep
al-Falah (kejayaan) dari sudut material dan spiritual. Konsep al-Falah dari 3
sudut iaitu Huquq Allah ( Hak Allah
), Huquq al-‘Ibad ( Hak Manusia ), Huquq al-‘Alam ( Hak Alam ). Sudut yang
pertama, Huquq Allah ( Hak Allah )
pemikiran manusia adalah terbatas kerana ia makhluk yang lemah dan memerlukan
bantuan berterusan termasuk menghayati kekuasaan Pencipta-Nya. Allah berhak
menetapkan undang-undang dan member kebebasan kepada manusia memilih antara
yang baik dan buruk. Sudut yang kedua, Huquq
al-‘Ibad ( Hak Manusia ), manusia dikurniakan akal berbeza dari makhluk
lain. Manusia perlu kepada pedoman menerusi wahyu dan sunnatullah bagi membuat
pilihan yang tepat. Keputusan terhadap pilihanraya akan member natijah pada
hari perhitungan kelak. Sudut yang ketiga, Huquq
al-‘Alam ( Hak Alam ), alam amat penting terhadap kelangsungan kehidupan
manusia yang harus dipelihara. Kecacatan kepada alam member implikasi
berpanjangan terhadap manusia.
Sumber
– sumber Tamadun Islam
Sumber yang pertama ialah sumber primer / a-Mathu adalah
segala dasar Ilahi dan undang-undang di dalamnyha tidak berubah dan tidak boleh
diubah sewenang-wenangnya oleh sesiapa iaitu Al-Quran dan Al-Sunnah. Sumber
yang kedua ialah sumber skunder / Ghair al-Mathu adalah sumber dari akal dan
pemikiran manusia, namun ia masih dipimpin menerusi sumber-sumber primer.
Keputusan sumber sekunder yang melangkaui sumber primer adalah ditolak sama
sekali iaitu Ijma’ dan Qiyas.
Al-Quran Al-Karim
Kalam (ucapan) Allah yang diturunkan melalui Malaikat Jibril
kepada Nabi Muhammad SAW untuk manusia seluruhnya dan mengandungi unsur-unsur
mukjizat teragung serta diturunkan secara beransur-ansur. Ajaran ini merangkumi
seluruh kehidupan dunia dan akhirat. Diturunkan beransur-ansur mengikut
kesesuaian peristiwa selama 22 tahun supaya lebih mudah difahami, dilaksanakan,
dihafal dan jawapan kepada persoalan yang timbul.
Al – Sunnah
Al-Sunnah bermaksud segala yang disandarkan kepada
Rasulullah SAW ( Nabi Muhamad ) sama ada dari Qauliah (perkataan), Fi;liah
(perbuatan), Taqrir (ikrar/pengakuan)
dan sebahagian sarjana Islam menambah dengan sifat baginda juga. Ketika
al-Quran masih diturunkan, Nabi Muhammad melarang penulisan al-Sunnah ditakuti
bercampur dengan al-Quran dan ditakuti sahabat member penekanan lebih kepada
al-Sunnah daripada al-Quran. Jenis-jenis al-Sunnah ialah Sunnah Qauliah (perkataan) yang bermaksud terbit daripada perkataan
atau pertuturan Nabi SAW, sunnah Fi’liah
(perbuatan) iaitu terbit menerusi perbuatan Baginda SAW, Takrir (pengakuan) iaitu persetujuan atau ketetapan baginda dalam
bentuk lisan atau diam terhadap perbuatan sahabat tanpa melarang atau
memprotes, sifat pula terbahagi kepada dua iaitu sifat akhlak dan sifat
kejadian (fizikal).
Ijma’
Definisi Ijma’ ialah persepakatan semua ulama Islam
Mujtahidin dalam kalangan umat Nabi Muhammad SAW pada satu-satunya zaman
terhadap sesuatu hokum syarak. Ianya terbahagi kepada dua jenis iaitu, Ijma’ Soreh (Persepakatan yang Nyata)
yang membawa maksud persepakatan ulama’ Islam terhadap permasalahan secara
jelas dan nyata terhadap sesuatu hukum. Ijma’ Sukuti (Persepakatan Majoriti)
yamg membawa maksud persepakatan majority ulama’ Islam terhadap permasalahan
dan sebahagiannya menyokong dengan mengambil sikap berdiam diri sahaja.
Qiyas
Menyamakan sesuatu perkara yang tidak dinyatakan hukumnya
dengan perkara lain yang telah dinyatakan hukumnya disebabkan ada persamaan
antara keduanya dari segi ‘illah iaitu sifat. Contohnya, pengharaman dadah yang
diqiyaskan dengan pengharaman arak yang kedua-duanya mempunyai sifat
memabukkan.
No comments:
Post a Comment